Læringsutbytte i nettbaserte kurs; Erfaringer fra helsepedagogikk

Seniorforsker André Vågan har nylig publisert en fagartikkel sammen med kollegaer på sin tidligere arbeidsplass i Nasjonal kompetansetjeneste for læring innen mestring og helse. Artikkelen beskriver erfaringer med nettbaserte kurs i helsepedagogikk for helsepersonell og brukere.  Forfatterne konkluderer med at nettbaserte kurs kan bidra til å styrke helsepedagogisk kompetanse, også for store grupper.   

Hvordan skape gode nettbasert kurs?

Artikkelen gir innsikt som kan benyttes når man arrangerer webinarer eller andre former for digital kompetanseheving for tjenesteytere som møter personer med døvblindhet. Her er noen nyttige tips:  

  • Skap digital trygghet: Gi teknisk støtte til kursdeltakere, aksepter at deltakere ønsker å delta i ulik grad (kamera/lyd av eller på), og vær personlig.  
  • Bygg relasjoner: Bruk navn, småprat og anerkjennelse for å skape et trygt og inkluderende digitalt kursrom. 
  • Involver erfarne brukere: Samarbeid med erfarne brukere i planlegging, undervisning og evaluering kan gi økt læringsutbytte. 
  • Varier arbeidsformer: Kombiner faglige presentasjoner, praktiske øvelser og erfaringsdeling. 
  • Ha fokus på praksisnær læring: Knytt innholdet i kurset til deltakernes hverdag. 
  • Benytt omvendt undervisning: Tilby fagstoff i forkant og bruk de digitale møtene til refleksjon og diskusjon. 
  • Evaluer og juster: Bruk tilbakemeldinger til å forbedre format og innhold. 

Vil du lese hele artikkelen?

Har du lyst til å lese hele artikkelen er den tilgjengelig i tidsskriftet Sykepleien: https://sykepleien.no/fag/2025/10/digitale-kurs-gir-mange-ny-innsikt-i-helsepedagogikk 

Kontaktpersoner

Hittade du vad du letade efter?