Brukermedvirkning på Eikholt – sammen utvikler vi gode tjenester

Hør på innholdet
Hastighet:
1x
Stemme:
På Eikholt står brukeren i sentrum. Vi tror på at de beste tjenestene tilbys og utvikles når de som faktisk bruker dem, er med på å forme dem. Her kan du bli kjent med brukermedvirkning på Eikholt.
Brukerrepresentanter i styret
Styret er Eikholts øverste organ og har ansvar for strategisk ledelse og overordnet styring av virksomheten. Du kan se hvordan Eikholt er organisert og hvem som sitter i styret her: Organisasjon – Eikholt
To av styremedlemmene er brukerrepresentanter. Brukerrepresentanter i styret skal være «brukere av Eikholts tilbud og/eller representere brukergruppene» (Vedtektene § 7). Brukerrepresentantene må ikke være medlem av en organisasjon for å kunne velges inn i styret.
Valgkomiteen foreslår kandidater
Det er valgkomiteen som forbereder og foreslår kandidater til styret. Valgkomiteen oppnevnes av styret for en periode på to år.
Valgkomiteen består av tre medlemmer. Ett medlem er brukerrepresentant. Valgkomiteen tar kontakt med ulike miljøer, blant annet med brukerorganisasjonene, for å innhente forslag på kandidater. Et styremedlem kan maksimalt sitte i to styreperioder, totalt 8 år. (Vedtektene § 8)
Erfaringskonsulenter i aktiviteter på Eikholt
Eikholt sine gruppekurs, webinar og konferanser deltar erfaringskonsulenter.
Erfaringskonsulenter er personer med kombinert syns- og hørselsnedsettelse som deler av sin kunnskap og erfaring. De medvirker i planlegging, gjennomføring og evaluering av aktivitetene.
Det er den ansvarlige rådgiveren på Eikholt som tar kontakt med erfaringskonsulentene.

Brukerinvolvering i forskningsprosjekter og utviklingsarbeid (FoU)
I Eikholts strategiarbeid er det bestemt at all forsknings- og utviklingsaktivitet (FoU) ved Eikholt skal bidra til å nå Eikholts overordnede mål:
«Eikholt skal bidra til at personer med kombinert syns- og hørselsnedsettelse/døvblindhet opplever størst mulig grad av selvstendighet og deltakelse på alle samfunnsområder.» Målet underbygges av FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne som er ratifisert av Norge.
FoU – prosjekter på Eikholt skal, i tillegg til å støtte seg på eksisterende kunnskap, ta utgangspunkt i målgruppas erfaringer, opplevelser og behov. Vi legger til rette for brukermedvirkning i alle faser av prosjektene: Planlegging, gjennomføring og formidling. Brukermedvirkning i FoU-prosjekter bidrar til å høyne kvaliteten og sikre målgrupperelevans.
Eikholt tilbyr i 2025 Gruppekurs om Brukermedvirkning i prosjektarbeid. Kurset er utviklet i et samarbeid mellom brukere av Eikholt og ansatte, og det er også disse som leder kurset.
Evaluering av kurs og opphold
Alle som mottar kurs fra Eikholt får mulighet til å evaluere kurset og oppholdet. Det settes av tid i kursprogrammet til dette, da det er av stor verdi for utvikling av kurs og tjenester. Den som ønsker det, kan også evaluere i fred og ro hjemme.

Brukerundersøkelser
Siden 2020 har det annet hvert år vært gjennomført brukerundersøkelser. Brukerundersøkelsen gir Eikholt verdifull tilbakemelding om hva kursdeltakere mener om kvaliteten på våre tjenester og informasjonen vi formidler. Et mål med undersøkelsen er også å få frem hva vi kan forbedre.
Brukerundersøkelsen er anonym og gjennomføres av B2S Research på vegne av Eikholt. Det er kun ansatte i B2S Research som behandler svarene fra undersøkelsen. Eikholt mottar en rapport fra B2S Research som benyttes i utviklingsarbeidet.
Kontaktmøter med brukerorganisasjoner
Eikholt har regelmessige kontaktmøter med brukerorganisasjonene for personer med kombinert syns- og hørselsnedsettelse/døvblindhet. I disse møtene tas det opp ulike saker av betydning for organisasjonene, Eikholt og personer med døvblindhet generelt.
Kontaktmøtene skal bidra til samarbeid slik at brukernes behov, utfordringer og erfaringer følges opp gjennom brukervennlige og tilgjengelige tjenester. Eksempler på aktuelle saker er informasjonsutveksling, behov og ønsker om kurs og tjenester, rettighetsspørsmål og myndighetspåvirkning i politiske og forvaltningsmessige prosesser.
Brukerorganisasjoner
Det er tre registrerte organisasjoner for personer med kombinert syns- og hørselsnedsettelse/døvblindhet. Her kan du lese om disse:
Foreningen Norges døvblinde (FNDB)
FNDB ble stiftet 13. oktober 1957.
FNDBs har sju kontakklubber for døvblinde i Norge. Dette er en del av foreningens velferdsviksomhet til medlemmene, og er en sosial møteplass for hygge og trivsel på det lokale og regionale plan. Kontaktklubbene arrangerer sosiale sammenkomster og utflukter for sine medlemmer.
FNDBs redaksjon produserer den daglige nyhetsavisen «Punktnytt» og «Døvblindes ukeblad». Begge kommer ut i punktskrift, storskrift og sakte innlest på Daisy-CD.
FNDB er en del av Døvblindes Nordiske Samarbeidskomité (DBNSK), en organisasjon som jobber med saker knyttet til mennesker med døvblindhet i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige.
(Kilde: www.fndb.no)
Ønsker du kontakt med FNDB?
E-post: fndb@fndb.no
Telefon: 22 93 33 50
Nettside: www.fndb.no
Landsforbundet for kombinert syns- og hørselshemmede/døvblinde (LSHDB)
LSHDB ble opprettet i 1997.
LSHDB arbeider for døvblindes rettigheter, deltakelse i samfunnet på lik linje med andre, og for å skape gode sosiale miljøer og aktiviteter for personer med kombinert syns- og hørselsnedsettelse/døvblinde.
LSHDB kan bidra med informasjon om døvblindhet, kontakt til partnere, spørsmål angående rettigheter for døvblinde, og informasjon om nettverk i nærheten av deg.
I regi av LSHDB kommer SynHør-bladet ut 6 ganger i året til medlemmer og støttemedlemmer. Bladet kan også fås i lydutgave, på e-post, og i punktskrift ved kontakt med FNDB.
Ønsker du kontakt med LSHDB?
Epost: kontor@lshdb.no
Telefon: 22 41 34 24
Nettside: www.lshdb.no
Livet med kombinert sansetap (LMKST)
LMKST ble stiftet i oktober 2024.
LMKST ønsker å få frem opplevelser, utfordringer og erfaring med livet med kombinert sansetap, samt å nå ut til foreldre som har barn med kombinert sansetap.
Målet er at den enkelte får et større nettverk, et sted å dele erfaringer, fremme døvblindhet i Norge og opprette samarbeid med aktuelle steder.
LMKST har en egen Facebookside og en SnapChat-gruppe. Hver uke publiseres en avis med oppsummering av tema som har vært tatt opp på SnapChat-gruppen.
Her finner du Facebookgruppen til LMKST
Du finner gruppen på SnapChat
Lese mer?
Her kan du lese om Eikholts oppdrag: Våre oppdrag – Eikholt
Her kan du bli kjent med Eikholts historie: Eikholt sin historie – Eikholt
Les om resultat fra Brukerundersøkelsen i 2023
Har du spørsmål?
Her finner du kontaktinformasjon: Kontakt oss