Nye perspektiver, grenseløse muligheter – hjelpemidler som gjør en forskjell

Hør på innholdet

0:00 / 0:00

Hastighet:

1x

Stemme:

Fortellinger fra personer med syns- og hørselnedsettelse

Hvordan kan teknologi gi økt livskvalitet og selvstendighet for personer med dobbelt sansetap? I denne serien møter vi personer med kombinert syns- og hørselsnedsettelse som har funnet sitt favoritthjelpemiddel – og lar dem fortelle med egne ord hvordan det gjør en forskjell i hverdagen.

Denne gangen har vi snakket med Pål Kjetil Lyngstad, som bruker sitt favoritthjelpemiddel VoxiVision.

Pål Kjetil – Fra håndverker til erfaringskonsulent

Pål Kjetil sitter i en sofa. Han har kort hår, smiler, har på grå t-skjorte.

Pål Kjetil har både nedsatt hørsel og sterkt redusert syn – med omtrent 10 graders synsvinkel, dobbeltsyn og dårlig kontrastsyn. Synet begynte å bli dårlig allerede i 20-årene, men han utdannet seg og jobbet som tømrer, dataoperatør og i servicebransjen. Det gradvis dårligere synstapet førte imidlertid til store endringer i hverdagen. Det ble slutt på bilkjøring og i 2017 måtte han også slutte i jobben.

Det handler om å snu motgang til drivkraft

Pål Kjetil har etter hvert fått lang erfaring i å leve med dobbelt sansetap. Overgangen til ikke lenger å være i jobb var en stor omveltning, og han måtte jobbe aktivt med det kognitive – å lære å snu det som var mindre bra til noe positivt. Gjennom årene har han delt sine erfaringer for å gi andre innsikt i hvordan de er å leve med dobbelt sansetap, og engasjert seg i brukermedvirkning. Å jobbe sammen og dele kunnskap og erfaringer er viktig for ham.

Fra 2017 lærte han mye om kommunikasjon og viktigheten av å spare energi i det han gjør. Selvstendighet har alltid vært viktig for Pål Kjetil, og han har jobbet målrettet med å mestre hverdagen på egne premisser.

-Jeg måtte lære meg å snu det som er vanskelig til noe positivt. Det handler om mestring og vilje. Det å leve med en syns- og hørselsnedsettelse er energikrevende, men ønsket om selvstendighet er så sterkt at det gir en egen driv til å hele tiden finne ut av det som er nytt.

Pål Kjetil tar ut av en sekk teknisk utstyr. Sekken står i en sofa. Bak han står et bord og stoler. På bordet står en holder med VoxiVision.

Gjennom hele livet har Pål Kjetil vært nysgjerrig og utforskende – spesielt når det gjelder teknologi. Han har testet og prøvd ut mange ulike hjelpemidler, alltid med et ønske om å finne løsninger som gjør han mer selvstendig. Denne drivkraften har også ført ham til jobben som erfaringskonsulent hos Logisense.

VoxiVision, et lite hjelpemiddel – men med stor betydning

Et viktig vendepunkt i livet kom da Pål Kjetil oppdaget VoxiVision – et hjelpemiddel på størrelse med en smarttelefon som har tre taktile navigeringsfelter nederst. Det kombinerer kamera, bildeanalyse og Kunstig Intelligens for å gi synshemmede tilgang til informasjon via lyd.

VoxiVision på stativ
Foto:VoxiVision på et stativ for å avlese informasjon fra en flybillett

Han oppdaget produktet gjennom en tilfeldighet – og her blir Pål Kjetil alvorlig. Hjelpemiddelformidling og opplæring i bruk av hjelpemidler er alt for tilfeldig mener Pål Kjetil. Dette har han mange meninger om. For Pål Kjetil ble møte med en leverandør inngangen til å få kunnskap om VoxiVision. Han tok raskt kontakt med ergoterapeut i kommunen for å få det på dispensasjon. Siden har han brukt det aktivt.

Pål Kjetil blir entusiastisk når han begynner å beskrive hva dette hjelpemiddelet gjør for han. -Jeg vil bruke bare ett ord om VoxiVision: optimalt!

VoxiVision gir meg selvstendighet, sparer energi og gir kapasitet til andre ting jeg vil gjøre.»

Sitat: Pål Kjetil Lyngstad

Praktisk bruk i hverdagen

Med VoxiVision kan Pål Kjetil lese dokumenter og tidsskrifter – ikke bare teksten, men også beskrivelser av bilder. Han bruker løsningen både når han handler og lager mat. Pål Kjetil bruker VoxiVision aktivt i butikken. Når han skal finne riktig melkeprodukt blant mange ulike varianter, kan han ved hjelp av bildeanalyse identifisere riktig type melk og få beskjed om hvilken hylle produktet står i. I tillegg kan han hente produktinformasjon fra QR-koden på melken, og dersom det er lagt inn, også få opp prisen via strekkoden.

Spørringer, sier han, det er det som er inngangen. Jeg kan spørre om noe og få svar, og stille oppfølgingsspørsmål.
Lager jeg mat for eksempel, kan jeg ta bilde av pakken og spørre hvor mye væske jeg skal bruke. Så får jeg svar på det.

Pål Kjetil har egne etiketter og QR-koder som følger med produktene. Med disse legger han inn hvilket krydder som er i boksen. Han bruker det også til medisiner slik at han enkelt finner riktig medisin.

-VoxiVision leser til og med håndskrift, sier han.

Her drar Pål Kjetil frem en blokk og ber meg skrive noe, før han demonstrerer hvordan VoxiVision leser det opp for ham.

Video med demonstrasjon av hvordan Pål Kjetil bruker VoxiVision til å lese håndskrift:

Teknologi og universell utforming i møte med kulturarv

Det er ikke bare hjelp til hverdagslige gjøremål Pål Kjetil vil fremheve. VoxiVision gjør det også mulig for han å bidra med sin kunnskap i mange andre sammenhenger.

Under en befaring arrangert av Østfold fylkeskommune deltok jeg som erfaringskonsulent i arbeid med universell utforming. Langt inne i skogen, ved en stein med helleristninger, koblet jeg opp VoxiVision til mobiltelefonen og fikk kontakt med kunstig intelligens. Ved hjelp av et bilde av steinen kunne VoxiVision forklare symbolene og gi en fortelling om helleristningene.

Opplevelsen gjorde inntrykk – også på arkeologen som var med, som sperret opp øynene av teknologien og dens muligheter for tilgjengelighet og formidling.

Tilpasset opplæring – med respekt for den enkeltes behov

Pål Kjetil har erfart at behov og teknologiforståelse varierer stort – og ikke nødvendigvis følger alder. Han er opptatt av å møte folk med åpenhet og respekt, og tilpasse opplæringen ut fra den enkeltes bakgrunn og ønsker.

Vi trodde 50-åringen ville ha avansert modus, men han ville ha det enkelt. 90-åringen derimot, ville ha alt. Man må aldri undervurdere folk – det handler om behov og bakgrunn.

Pål Kjetil har hjulpet flere med å finne løsninger som fungerer for dem. Han mener det er viktig å kartlegge behov og tilby fjernhjelp når det trengs – slik at opplæringen blir tilgjengelig og relevant for den enkelte.

Gjennom samtaler og demonstrasjoner har Pål Kjetil sett hvordan VoxiVision kan gjøre en forskjell. Han tror teknologien vil utvikle seg raskt de neste fem årene, men mener det viktigste nå er å spre kunnskap og gjøre mulighetene kjent.

Video som viser hvordan Pål Kjetil bruker VoxiVision til å lese husnummer:

Et øyeblikk med stor betydning

Et spesielt øyeblikk husker Pål Kjetil godt. Han var ute på et møte. En dame satt og strikket med rødt garn. Hun fikk spørsmål fra en annen om fargen på garnet, men det kunne hun ikke svare på.

Da la vi VoxiVision i stativet du kan bruke til å holde hjelpemiddelet, og la garnnøstet under og tok bilde. På et øyeblikk fikk de fargenummeret, forteller han.

Hun ble så glad! Det var et lite øyeblikk, men med stor betydning

Teknologi handler om muligheter

For Pål Kjetil handler VoxiVision ikke bare om teknologi – det handler om muligheter. Om å kunne delta, forstå og bidra. Og om å gjøre det på egne premisser. Selv om Pål Kjetil ikke selv bruker punktskrift, har han testet muligheten og funnet ut at VoxiVision leser punktene om til bokstaver og hvor mange punkter det er i bokstaven og posisjoner.

 – Den kan enda ikke lese punktskrift fullt ut, men hvem vet hvordan dette utvikler seg, undres han.

VoxiVision er et mangfoldig produkt med mange tilpasningsmuligheter. Det viktigste er å vite at det finnes – og finne ut om det passer for deg, avslutter Pål Kjetil.

Fakta om VoxiVision

VoxiVision, et hjelpemiddel på størrelse med en smarttelefon. På skjermen vises tekst og under vises tre store runde navigeringsknapper med symboler for opp, ok og ned.
VoxiVision har NAV HMS nr; 33 06 97

Funksjoner: lesemaskin, leser tekst og håndskrift, AI bildeanalyse: kort, lang, spørringer, QR- og strekkodeskanning, Informasjon kan flyttes over til andre enheter ved hjelp av minnepenn, Castig til større skjerm via hdmi-kabel med mottaker (dette følger ikke med produktet), diktafon med tale til tekst, fargedetektor, seddel detektor, 21 språk, lesestativ ( følger ikke med)

Tilpasning: Tre moduser – enkel, standard og avansert.

Opplæring: Kan tilpasses individuelt. Fjernhjelp mulig.

Om hjelpemidler

Personer med varig nedsatt funksjonsevne, kan låne hjelpemidler av Nav hjelpemiddelsentral. Nav hjelpemiddelsentral finnes i alle regionene i landet. Her kan du finne din hjelpemiddelsentral.

Hos Nav kan du også lese om hjelpemidler med lyd og tale.

Har du et favoritthjelpemiddel du vil fortelle om?

Ta kontakt med Tanja Teigum på E-post: tanja.teigum@eikholt.no

Kontaktperson

Fant du det du lette etter?